Bästa föräldrar
Raseborg samarbetar med grannkommunerna för att minska skolfrånvaron i ett projekt som heter Skolskick-Koulu kunnossa. Målsättningen är att erbjuda 100 år mera undervisning varje år i projektkommunerna
För att få gemensam information kring skolfrånvaron kommer frånvaroanteckningarna i Wilma att ändras så att alla kommuner inom projektet använder samma text. Mera information om projektet hittar du på hemsidan Koulu kunnossa – Skolskick https://www.koulukunnossa.fi/se/
Statistikföring och uppföljning av frånvaro
• En systematisk uppföljning av frånvaron hjälper eleven att engagera sig i skolan och förebygger frånvaro.
• Statistikföring och regelbunden kontroll av frånvaro i skolgemenskapen och i kommunens bildningstjänster ger riktlinjer för utvecklingen av verksamheten.
• Frånvaro är en betydande indikator i granskningen av elevernas välbefinnande.
Mot enhetlig dokumentation
• I Finland tillämpas tiotals olika sätt att registrera skolfrånvaro.
• Genom att förenhetliga rutinerna för registrering av frånvaro kan vi undersöka vad de finländska barnens skolfrånvaro i sin helhet innefattar.
• Med gemensamma registreringsrutiner är det möjligt att granska frånvaron statistiskt på kommunal, regional och nationell nivå.
***
Hyvät vanhemmat
Raasepori on mukana yhteistyöprojektissa naapurikuntien kanssa poissaolojen vähentämiseksi. Tavoitteemme on poissaoloja vähentämällä tarjota hankealueen kunnissa yhteensä 100 vuotta enemmän opetusta vuodessa!
Yhtenäisen tiedon saamiseksi poissaolomerkinnät muuttuvat Wilmassa niin, että kaikki osallistujakunnat käyttävät samoja merkintöjä. Lisää tietoa löytyy hankkeen kotisivuilta: www.koulukunnossa.fi
Poissaolojen seuranta ja tilastointi
• Poissaolojen systemaattinen seuranta tukee oppilaan kouluun kiinnittymistä ja ennaltaehkäisee poissaoloja.
• Poissaolojen tilastointi ja säännöllinen tarkastelu kouluyhteisössä ja kunnan sivistyspalveluissa antaa suuntaviivoja toiminnan kehittämiselle.
• Poissaolot ovat yksi merkittävä indikaattori tarkasteltaessa oppilaiden hyvinvointia.
Kohti yhtenäistä dokumentointia
• Suomessa on käytössä kymmeniä erilaisia tapoja kirjata koulupoissaoloja.
• Poissaolojen kirjaamiskäytänteitä yhtenäistämällä voidaan tarkastella, mitä kaikkea suomalaisten lasten koulupoissaolot kokonaisuudessaan sisältävät.
• Yhtenäiset kirjaamiskäytänteet mahdollistavat poissaolojen tilastollisen tarkastelun kuntatasolla, alueellisesti ja valtakunnallisesti