Användningen av Lunna utvidgas inom elevhälsotjänsterna (suomeksi alempana, in english below)
Från och med den 25 september kan du skicka icke-brådskande meddelanden till kuratorn vid din läroanstalt via Lunna.
Kuratorn svarar dig inom tre vardagar. Som tidigare kan du också skicka icke-brådskande Lunna-meddelanden till skol- och studerandehälsovårdaren. Distansmöten hålls framöver som videomottagning i Lunna i stället för Teams.
I januari kommer Lunna att omfatta även psykologens tjänster. Då kan du skicka icke-brådskande meddelanden till psykologen och gå på videomottagning i Lunna. Bekanta dig med Lunna: https://www.luvn.fi/sv/lunna-plattformen-digitala-tjanster eller ladda ner Lunna i appbutiken.
Sköta ärenden för en annan person - för vårdnadshavare
Kom ihåg att använda funktionen för att sköta ärenden i Lunna för en annan person om du är vårdnadshavare till ett barn under 18 år eller om du har fått Suomi.fi-fullmakt att sköta social- och hälsovårdsärenden för någon annan. För att sköta ärenden för en annan person lägg till personen i din Lunna-profil. När du inleder ett ärende hänvisas du att välja den person du sköter ärenden för. Läs närmare anvisningar här: https://www.luvn.fi/sv/lunna-plattformen-digitala-tjanster#section-10193 Se instruktionsvideon: https://youtu.be/wRmg6tr1wIA
Elevhälsans Wilma-meddelanden efter införandet av Lunna
I och med att Lunna tas i bruk kommer vi i fortsättningen att använda Wilma endast för allmän information gällande elevhälsan.
Vi kommer inte längre att använda Wilma för meddelanden som innehåller sekretessbelagda klient- eller patientuppgifter.
Ni kan kontakta oss via följande kanaler:
· Lunna
· Icke-brådskande meddelanden har varit i bruk inom skol- och studerandehälsovården sedan den 9 april 2025.
· Icke-brådskande meddelanden tas i bruk inom elevhälsans kuratorstjänster från och med den 25 september 2025.
· Icke-brådskande meddelanden tas i bruk för elevhälsans psykologtjänster från och med den 28 januari 2026. · Krypterad e-post (Turvaposti) turvaposti.luvn.fi Mer information: https://www.luvn.fi/turvaposti
· Telefon (samtal eller textmeddelande)
· Öppna mottagningar hos hälsovårdare, psykolog och kurator
· Elektronisk tidsbokning finns dessutom tillgänglig inom skol- och studerandehälsovården
Lunna-asiointi laajenee opiskeluhuollon palveluissa
Voit lähettää kiireettömiä viestejä oppilaitoksesi kuraattorille 25.9. alkaen Lunnan kautta. Kuraattori vastaa viestiisi kolmen arkipäivän kuluessa. Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajille voi lähettää kiireettömiä Lunna-viestejä tuttuun tapaan. Etäyhteyksin toteutettavat tapaamiset järjestetään Teams-tapaamisen sijaan jatkossa Lunnassa videovastaanottona.
Lisäksi tammikuussa Lunna-asiointi laajenee kattamaan myös psykologin palvelut, jolloin myös psykologille voi lähettää kiireettömiä viestejä sekä tavata videovastaanotolla Lunnassa. Tutustu Lunnaan: https://www.luvn.fi/lunna tai lataa Lunna sovelluskaupasta.
Puolesta asiointi vanhemmille
Muista asioida Lunnassa toisen puolesta, jos olet alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai sinulle on annettu Suomi.fi-valtuudet sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon asioiden hoitoon. Asiointia varten sinun tulee lisätä toinen henkilö profiiliisi Lunnassa. Asiointitapahtuman alussa sinut ohjataan valitsemaan henkilö, jonka puolesta asioit, jotta pääset hoitamaan hänen asioitaan. Tutustu ohjeisiin: https://www.luvn.fi/fi/lunna#section-10193 Katso ohjevideo: https://youtu.be/wRmg6tr1wIA
Opiskeluhuoltopalvelujen Wilma-viestit Lunnan käyttöönoton myötä
Lunnan käyttöönottojen myötä viestimme Wilmassa ainoastaan yleisistä opiskeluhuollon asioista.
Salassa pidettäviin asiakas- ja potilastietoja liittyvään viestintään emme jatkossa käytä Wilmaa.
Käytettävissänne on:
• Lunna
• kiireetön viesti on ollut koulu- ja opiskeluterveydenhuollon käytössä 9.4.2025 alkaen
• kiireetön viesti tulee opiskeluhuollon kuraattoripalveluiden käyttöön 25.9.2025 alkaen
• opiskeluhuollon psykologipalveluiden käyttöön 28.1.2026 • Turvasähköposti turvaposti.luvn.fi -osoitteesta Lisätietoa: https://www.luvn.fi/turvaposti
• Puhelin (puhelu tai tekstiviesti)
• Terveydenhoitajan, psykologin ja kuraattorin avovastaanotot
• Koulu- ja opiskeluterveydenhuollolla on lisäksi sähköinen ajanvaraus
Lunna expands in student welfare services
Starting 25 September, you can send non-urgent messages to your school social worker via Lunna.
The school social worker will respond within 3 weekdays. You can still send non-urgent Lunna messages to your school nurse as before. From now on, remote appointments will be held as Lunna video appointments instead of Teams meetings.
In January, Lunna will also include psychology services. You will be able to send non-urgent messages to a psychologist and attend video appointments in Lunna. Learn more about Lunna: https://www.luvn.fi/en/lunna-digital-services-platform or download the Lunna app from your app store.
Acting on behalf of your child (for parents)
If you are the guardian of a child under 18 (or have Suomi.fi e-authorizations for social welfare and health care matters), remember to use Lunna's "Act on behalf" feature. Add the person on whose behalf you are acting to your Lunna profile. At the start of each matter, you will be asked to choose who you are acting for, after which you can manage their matters in Lunna. For more detailed instructions see: https://www.luvn.fi/en/lunna-digital-services-platform#section-10193 Watch the tutorial video: https://youtu.be/wRmg6tr1wIA
Wilma messages from Student Welfare Services after the introduction of Lunna
With the introduction of Lunna, we will use Wilma only for general information related to Student Welfare Services.
Wilma will no longer be used for messages containing confidential client or patient information.
You can contact us via:
· Lunna
· Non-urgent messaging has been available for school and student health services since 9 April 2025.
· Non-urgent messaging will be available for student welfare school social work (kuraattori) services from 25 September 2025.
· Non-urgent messaging will be available for student welfare psychologist services from 28 January 2026 · Secure email at turvaposti.luvn.fi More information: https://www.luvn.fi/en/our-client/customer-service/turvaposti-secure-email-system
· Phone (call or text message)
· Drop-in hours of the school nurse, psychologist, and school social worker
· Online appointment booking is also available for school and student health services