Opiskelijoiden suojaaminen väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä
Jokaisen aikuisen ja opiskelijan velvollisuus on puuttua väkivaltaiseen käyttäytymiseen ja häirintään. On ensiarvoisen tärkeää, että kaikilla koulussa, sekä aikuisilla että opiskelijoilla, on samanlainen, ehdottoman torjuva suhtautuminen väkivaltaan, kiusaamiseen ja häirintään. Aktiivinen myönteinen vaikuttaminen koulun viihtyvyyteen on kaikkien koulussa olevien vastuulla. Turvallisuus, kunnioitus ja myötätunto aikuisten ja opiskelijoiden kesken mahdollistaa myönteisen ilmapiirin koulussa.
Rehtorilla, opettajilla ja muilla henkilökunnan jäsenillä on velvollisuus kaikissa häirintä-, kiusaamis- ja väkivaltatilanteissa puuttua ilmeneviin ongelmiin, tarvittaessa yhteistyössä huoltajien kanssa. Kiusaamisesta on kyse, kun opiskelija systemaattisesti joutuu yhden tai useamman opiskelijan negatiivisten tekojen kohteeksi. Se, että tätä tapahtuu useamman kerran ja toistuvasti, on kiusaamisen tunnusmerkistöä. Yksittäiset häiriöt, riidat tai tappelut eivät ole kiusaamista.
Seksuaalista häirintää on sanallinen, sanaton tai fyysinen luonteeltaan ei-toivottu seksuaalinen käytös. Seksuaalinen häirintä loukkaa yksilön psyykkistä tai fyysistä koskemattomuutta luomalla uhkaavan, vihamielisen, halventavan, nöyryyttävän tai ahdistavan ilmapiirin. Häirinnälle on tyypillistä sen toistuvuus, mutta se voi olla myös yksittäinen teko.
Kiusaaminen ja häirintä voi olla
- sanallista
- fyysistä
- psyykkistä
- nettikiusaamista.
Kaikkien on yhteisesti sitouduttava toimimaan kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää vastaan. Ennalta ehkäisevää toimintaa ovat mm.
- tutoropiskelijoiden tuki ja opiskelijakunnan hallituksen toiminta
- tiedottaminen siitä, mitä voi tehdä, jos joutuu tai tietää jonkun joutuneen kiusaamisen kohteeksi
- viihtyvyyskyselyt
- teemapäivät ja projektit, jotka vahvistavat yhteenkuuluvuutta
Koulun viihtyisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia seurataan säännöllisesti kyselyjen avulla. Kyselyissä kartoitetaan myös kiusaamiseen ja häirintään liittyviä asioita. Kiusaamisen seurantaan ja ehkäisyyn liittyvistä kyselyistä tärkeimmät ovat THL:n kouluterveyskysely sekä koulun viihtyvyyskysely ja yhdenvertaisuuskysely.
Karjaan lukiossa tehdään yhdenvertaisuus- ja viihtyvyyskysely vuorovuosina THL:n terveyskyselyn kanssa. Koulun omiin kyselyihin vastataan Wilmassa nimettömänä. Kyselyjen tulokset käsitellään yhteisöllisessä opiskelijahuoltoryhmässä. THL:n valtakunnallinen kysely tehdään joka toinen vuosi ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille. Kyselyn tuloksia käytetään koulun kehittämisen suunnittelussa ja terveystiedon kursseilla.
Kiusaamistapaukset käsitellään välittömästi. Rehtori keskustelee sekä kiusatun että kiusaajan/kiusaajien kanssa. Tarvittaessa rehtori ottaa yhteyttä huoltajiin ja ryhmänohjaajiin. Asian vaatiessa laajempaa selvitystä kutsutaan koolle opiskelijahuollon asiantuntijaryhmä.
Mitä kiusaamisen ja/tai häirinnän kohteeksi joutunut voi tehdä?
1) Pyydä kiusaajaa tai häiritsijää lopettamaan. Tekijä ei välttämättä itse ymmärrä, että koet hänen käytöksensä loukkaavaksi.
2) Kirjaa ylös tapahtumat, jos epäasiallinen käytös jatkuu. Huomioi seuraavat seikat:
- Milloin? Päivämäärä ja tilanne, esim. välitunti/oppitunti.
- Mitä? Kuka? Tee lyhyt kuvaus epäasiallisesta käytöksestä.
- Säästä mahdollisesti saamasi viestit yms., koska niitä voidaan tarvita todisteina tapausta selvitettäessä.
Kenen puoleen voi kääntyä?
Voit kertoa häirinnästä kenelle tahansa aikuiselle koulussa. Ensisijaisesti voit kääntyä seuraavien tahojen puoleen:
- oma ryhmänohjaaja
- rehtori
- kouluterveydenhoitaja
- koulukuraattori
- koulupsykologi
Karjaalla 26.11.2018
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle ja huoltajille